Композиция

Композиция в Рисуването и приложение в Графичния Дизайн

КАКВО Е КОМПОЗИЦИЯ?

Преди да се запознаем с композицията, ще се запознаем с Теория на цветовете - Color Theory или на български казано ЦВЕТОЗНАНИЕ:

Цветовете са част от нашия живот, чрез тях ние изразяваме чувствата си като радост, тъга, гняв, спокойствие, преданност, възторг, енергия, предпазливост. Цветовете могат да ни накарат да мечтаем и да сътворяваме лоши или красиви неща. Бялото е ин - символ на деня и светлината, а черното е ян - символ на страх, мрак, тъмнина, нощ. а неутралното сиво е символ на пасивност, бездействие, апатия от типа "все ми е едно - на руски мне все ровно", незаинтересованост.

Светлината е тази, без която не можем. Ние сме зависимо от светлината. Тъмнината е липса на светлина. Неграмотността или невежеството е липса на грамотност, знание, компетентност, начетеност, това може да се определи като Светлина. Епохата на Ренесанса или Просвещението е анти отрова на епохата на Тъмните векове. Светлината е лъч на надежда, извор на живот, на оживяване, на разцвет.

Видове светлина:

- естествена  - от слънцето, луната и звездите. 
- изкуствена светлина - електрическа крушка, огън - запалена свещ, газова лампа.




"Всички изкуствени източници на светлина, било то светещи вследствие на термично излъчване или на друг принцип - осветители, със слаба или със силна светлина, служат за продължение на човешката дейност при различните от дневната светлина условия на осветеност. В художествената практика се избира онзи източник на светлина, който отговаря най-много на необходимостите в творческия процес. 
Слънчевата светлина и топлина е естествената енергия, която представлява еталон за оценката на другите източници на светлина - естествени и изкуствени.
Светлосянка:
          1. Блясък(бяла част, блик).
          2. Осветена зона - това е тази част от повърхността на предмета, върху която попадат директно лъчите на източника на светлина. Когато формата на обекта, осветен от източника на светлина, отразява напълно всички лъчи от определено място на своята повърхност, казваме, че там се получава блясък.
          3. Засенчена част - плавен преход. Засенчената част при ръбестите предмети е с рязък преход. Преходът от осветената част на предмета е плавен, когато той има овална форма (топка, сфера), и рязък при ръбестите предмети (куб, кутия.
          4. Колонна сянка. Овалните и цилиндричните предмети в сянката получават една по-тъмна ивица, определена като колонна сянка. 
          5. Рефлекс (отражение, огледален образ).
          6. Хвърлена сянка. Хвърлената сянка представлява онази част от засенченото пространство, която се проектира от предмета върху повърхнината, на която попада. "

Източник: "Цветовете в изкуството". Р. Райчев, изд. "Лик", София.

Необходимо е да си вземете книги по основи на рисуването на Иван Гонгалов, "Аз се уча да рисувам", "Аз се уча да рисувам: Човекът и неговата фамилия", "Аз се уча да рисувам: Конят и неговата фамилия", както и  "Цветовете в изкуството" на Румен Райчев, професор в НХА.
Можете да намерите и книгите на Лумис в интернет: там ще научите основните техники на рисуване с молив, акварел и други. Най важното е да знаете и за убежната точка и за пречупването на светлината. Когато започнете да рисувате натюрморт (мъртви, неодушевени предмети), си вземете наръчници по рисуване в перспектива или напишете в Youtube: One point perspective, Two Point Perspective и Drawing Basics.




ПРАКТИЧЕСКО ИЗПОЛЗВАНЕ НА КОМПОЗИЦИЯТА (мои записки)
няколко определения

Определение 1: Композиция от латински compositus - строеж, структура, хармония между елементите в изобразителното изкуство; цвят и баланс в елементите; съставяне.

Определение 2: Композиция в рисуването: Един предмет, представен от равнини - предни, странични, горни и долни, които се затварят в пространството.

Определение 3: Композиция в рисуването2: Разполагане на формата спрямо фона, която да е достатъчно голяма и да стои добре в листа. Да има съчетание между елементите и цветовете.

Oпределение 4: Композиция в графичния дизайн: групиране, цялостност, на немски gestalt. Композицията е продукт на дизайна. Подреждане на визуалните елементи в графичния дизайн.

Въз основа на композицията се съставят и идеите, а идеите пораждат самата концепция. Концепция означава ръководна идея или разбиране, схващане, възприемане. Източници: http://dictionary.reference.com/browse/conception?s=t; http://dictionary.reference.com/browse/concept.

Ето какво се включва в композицията (обяснения от една електронна книга, които се постарах да преведа от английски на български, тъй като не съм филолог):

- естетика - философия за красотата;
- комуникация, изразяване на чувства, емоции;

Композиция в графичният дизайн:
(тук ще използвам друг източник от една електронна книга, тези обяснения не са мои, а на самият автор)
Процес на създаване/процес в дизайна:

- концепция (виждане, представа) - идея - какво искаме да направим;
- формата - процес - процес и продукт;
- съдържание - значение - формата удовлетворява ли концепцията?

В композицията се включва - идея (вид, форма, образ, главна тема на произведението), тема (сфера, обсег, област - плакати в областта на екологията, здравеопазването, тема за деца - деца играят, деца ходят на училище, деца четат книги и др.) и сюжет (набор от събития. Например: благотворителна кампания за деца - плакат; рекламна листовка на здравно заведение - какви услуги предлага на своите пациенти).
 "Сюжет (на френски sujet) в художествените произведения е ходът на действието или наборът от събития в една история с причинно-следствените връзки между тях."

Целите на един добър дизайн:

- единство, хармония, цялостен завършек;
- разнообразие, елементите може да са малки и големи (например в средата един голям обект в четирите краища/ъглите малки обекти - симетрична композиция, при асиметричната композиция обектите са в хаотично състояние);
в Композицията може да се добавят и:

- подчиненост на малките елементи спрямо големия окет, който е водещ;
- ритъм и повторение;
за повече информация вижте този видеоурок със заглавие - Overview of Graphic Design Elements. От wowebooks.info можете да си изтеглите Книгата Thou Shall Not Use Comic Sans
365 Graphic Design Sins and Virtues: A Designer’s Almanac of Dos and Don’ts.
http://www.wowebook.info/book/thou-shall-not-use-comic-sans/
Директно сваляне: Peachpit.Thou.Shall.Not.Use.Comic.Sans.Feb.2012.rar | 34.6 MB(Не отваряйте връзката - някой се опитва да я заличи и пренасочи към сайт със зловреден софтуер!)


Разработка на добрият дизайн/добро композиционно решение:

- Идея - какво искаме да направим - осъществяване на поставената цел;
- Проучване - събиране на необходимата информация за изпълнение и завършване на идеята (например плакати на тема: Деца помагат на деца, децата четат книги и се забавляват - игра на думи, регионално детско спортно състезание, плакати на социална тема: Детето и семейството - уютен дом, топлина, нежност, подадена ръка за съдействие, смелост; кампания за даряване на кръв; плакати на тема концерти и представления - каква музика слушат хората, любим певец/певица, група, актьори и предавания като "Комиците", "Аламинут"; филми-сериали: "Столичани в повече", "Етажна собственост", "Стъклен дом" "Под прикритие", "Къде е Маги?" и др.);
-Подбиране на събраната информация и подреждане на проучването в извадка, и най-накрая анализ на събраната информация от проведеното проучване (получи се като маркетингово проучване със статистическа извадка :) )..... с цел описание в табличен вид, eто един нагледен пример:

Теми за деца
(плакати)
Теми за деца и възрастни
(плакати)
Теми за възрастни
(плакати)
Децата и училището Деца и родители спин, секс
децата и природата моето семейство семейство
опазване на околната среда опазване на околната среда опазване на околната среда
детско състезание състезание за деца и възрастни състезание за възрастни
(off road)
детето и книгата енциклопедия за деца и възрастни списания за мода и дома

- Форма (образ, визия), идеен проект - скица, как ще изглежда, какво ще бъде, за кого е предназначено - целева група деца от 3 до 12 г., тийнейджъри от 13 до 20 г., млади хора от 20 до 35 г., хора в зряла възраст от 35 до 45; и т.н. и накрая да се представи като завършен продукт, например плакатите, книгите и рекламните материали са завършен продукт. В изграждането на формата (визията) се включва комбинация от графични и растерни изображения, например снимките се обработват с Adobe Photoshop/GIMP, а векторните рисунки с Coreldraw, Adobe Illustrator/Inkscape, за вмъкване на снимките в растерните изображения като колаж може да се ползват гореспоменатите програми.

Collage - coller - glue - kleben - преклеивать - лепя.
Колаж може да бъде от няколко изображения съчетани с рисунка и изображение включително и шрифт. Също така той може да бъде и с две или няколко рисунки, например Глава на човек и над главата му - дворец. 

В композицията имаме единство, ритмичност /движение/ и повторение.

 Ето един пример:




По принцип плакатите съдържат в себе си комбинации от рисунки и снимки с текст - колажи и декупажи, а без идея или как трябва да изглежда това зависи само от човека с четката и неговото въображение и идея за построяване на композицията за постигане на добро композиционно решение.

 Scrap-book - албум от изрезки. Скрапбукингът е различно от колажа, но някои колажи могат да се вмъкнат и да се направи албумчето от изрезки.

Допълнително пояснение:  По принцип се прави на ръка, и можете да слагате всякакви обекти, подобно е на апликацията. Но можете с Инкскейп да направите някаква илюстрация за деца, например полянка с цветя с греещо слънце и после да поставите снимчици на деца или майки с деца. После с ГИМП да обработите снимките или с техните платени аналози Adobe Illustrator/CorelDraw за илюстрациите и Adobe Photoshop за обработка на снимките, можете и комбинирано. А може и подобен албум като този на долната снимка. При съставянето на албумчето също трябва да се вземе добро композиционно решение и преди всичко е хубаво да се разглеждат творби на други автори-художници. 

Decoupage - фр. -  в превод означава “изрязвам“ или казано с други думи изготвяне на колаж или хартиена апликация.
В наши дни тази старинна техника отново е модерна и се използва често в дизайна на чанти, шапки, подноси, украшения за елха, слънчеви часовници, съдове, опаковки и др.
Използва се и за дизайн на екстравагантни предмети от интериора на дома, дрехи и аксесоари. Източник: Википедия.

Ето пример:



Да добавя, че в някои сайтове като: www.pxleyes.com и www.worth1000.com разрешават да се разглеждат творбите на художниците или дизайнерите, но без да се краде. Колкото до плагиатството, това е най-важният въпрос, на който най-много се обръща внимание. Когато се взима участие в конкурси за лого и обработка на снимка или заснемане на собствена фотография, не се разрешава използването на чужди творби с цел плагиатство. Влезте в двата сайта, внимателно четете - хубаво е да четете дословно, защото това е много важно за вас като участник. Тук ще вмъкна и още нещо, една много полезна статия "Седемте смъртни гряха на графичния дизайн" от Булгед. Заслужава си да се прочете!!! 

Inkscape може да бъде подходяща и за направа на колажи и полароид рамки. С Inkscape освен колажи можете да правите и някои ефекти, но забавят работата на програмата. За специални ефекти и колажи и скрап-буук албуми използвайте и GIMP, тъй като там работата на програмата няма да се забави или "лагва", "зацепва" както при Inkscape. 
С Inkscape можете да съхранявате вашите рамки за колажи като .svg файл и да го отворите в GIMP или да изнесете (експортирате) като xcf файл и също да го отворите в GIMP. 
Inkscape+GIMP е най-добрата комбинация ако истински желаете да се занимавате с тези програми, те са като платените алтернативи за интеграция Adobe Illustrator+Adobe Photoshop и CorelDraw+Corel Paintshop Pro. 

С Inkscape можете ръчно да трасирате/векторизирате изображения, което изисква много търпение, програмата ви дава да векторизирате изображения по "мързелив" метод, но той не е много добър. Най-сигурният и "читав" начин е ръчното векторизиране на изображения и изображения с лога, както и някои шрифтове или логотипи.

Логотип е лого с текст и някакъв обект като квадрат елипса, крива, а лого е само обекти от криви, елипси, квадрати и правоъгълници или комбинация от всички тях. 

Inkscape няма триизмерни (three dimentional) ефекти или меню от ефекти. Такива ефекти има само в Blender, 3DStudio Max, Maya и меню Effects в Adobe Illustrator. 

Има уроци как да се направят 3D обекти в Inkscape:




Често по форумите програмите с отворен код биват осмивани и оплювани, а нека си зададем въпроса: Дали Българското правителство ще има полза от свободният софтуер с отворен код и също така българският бизнес ще има нужда от програми за векторна и растерна обработка с отворен код като  Gimp и Inkscape, за  3D визуализация и анимация - Blender, Synfig Studio и др.

Питам се, защо не се възползваме от възможностите на тези програми, вместо да ги плюем и осмиваме? спрях да използвам аналозите им, защото нямам финансова възможност да си ги купувам. Може да са професионални, но всеки един от нас е започнал с тях да се учи как да работи с тях, напр.: с  CorelDraw и Adobe Photoshop. А Gimp, Inkscape и останалите продукти са се появили след издаването на Linux ядрото и дистрибуциите през периода 1991 - 2003 - 2012. Прекалената комeрсиализация на платеният софтуер за векторна, растерна, 3D и кино обработка го е направил като популярен. Питам се какво е подбудило разработчиците на софтуер с отворен код да създадат подобни алтернативи. Дали България е способна като нация и общество да поддържа проекти с отворен код.

За повече информация четете в Линукс за Българи:


"Как стоят нещата в момента и къде сме ние в класацията

Към момента в Linux Counter-а са регистрирани 143584 потребителя и 148022 компютъра използващи Linux. 
България е на 43 място в класацията с 592 Linux потребителя(класацията се води като се смята броят на Linux потребителите спрямо броят на населението на държавата)  следвана веднага от Антигуа. Антигуа има нужда от още един потребител за да ни измести на 44-то място, а ние имаме нужда от още 8 потребителя за да станем 42-и и да минем Румъния."
прочетете и мненията към публикацията.

http://www.linux-bg.org/cgi-bin/y/index.pl?page=article&id=history&key=367902800


Терминът Графичен дизайн е въведен през 1922 г от Дуигинс. Под графичен дизайн е имал предвид използване на художествените умения на лицето, което сътворява плакати, оформление за книги и списания. А Графичният дизайн е наследник на Приложната Графика. Компютрите се въвеждат и Графичният дизайн бива подпомогнат и улеснен, но нищо не може да замени листа, моливите, туша, боите и другите средства, които художниците използват, за да изразят своите чувства. Уеб дизайна е клон от Графичният дизайн, и идеите винаги трябва да се съпровождат от лист и молив, за да можете да нарисувате вашето желание, идея или схващане /концепция/ за продукт и продуктова марка, също така шрифт или лого.

В днешното пост модерно общество, превърнало се в информационно или интернет общество може да използва новите технологични въведения във фотографията и изобразителното изкуство

Продукти с отворен код за векторна графика/обработка на вектори:

Inkscape, Xara Xtreme, Skencil (а тази програма работи само под Linux Ubuntu/Mint/USU/Fedora и други).

Продукти с отворен код за растерна обработка и рисуване:

GIMP, MyPaint, Pencil, Pinta, Krita (четирите програми работят само под Linux Ubuntu/Mint/USU/Fedora и други).

Продукти с отворен код за обработка на 3D графика:

Blender, Wings3D (а тази програма работи само под Linux Ubuntu/Mint/USU/Fedora и други).

Продукти с отворен код за видео обработка под Linux Ubuntu/Mint/USU/Fedora и други

Openshot video Editor
Pitivi
Xine
Xjadeo

Графичният дизайн има широко приложение в Уеб и Анимацията. За съжаление няма флаш за Линукс, но мога да потърся в Google. Искрено се надявам да има алтернатива на Adobe Flash Creative suite 6 Pro. И до този момент няма.

Продукти за уеб дизайн под Линукс са същите, с които обработваме векторни и растерни изображения.
GIMP, Inkscape и Blender са мултиплатформени - за Linux Дистрибуциите Ubuntu, Ubuntu studio, Fedora, Mint и др., за Windows, и Mac OS X.

Когато имаме идея за изграждане на композицията, това означава, че имаме добре изградено дизайнерско решение. Това означава, че свободно ще можем да изградим своята композиция (баланс между форма и цвят).

Поради тази причина се насочих към продуктите за растерна и векторна обработка с отворен код, защото се разпространяват свободно и за тях няма лицензионна такса.

На вашето внимание предлагам полезни връзки за Gimp уроци или видео презентации:

JXTutorials - GIMP.

Tutor4U - Gimp.

GKH (Gimp Know-How) - Gimp

Няма коментари:

Публикуване на коментар